On beauty

ABS SINT AMANDSBERG 2022 31 Damon De Backer
01 foto Damon De Backer

Publicatie

17 okt. 2024

Auteur

Arne Schollaert

Niet veel van al het materiële dat ons omringt, weegt meer op ons welbevinden dan de plek waar we wonen. Het dak boven ons hoofd, het warme nest, daar waar we rust en geborgenheid opzoeken. De aandacht die besteed wordt aan die plek, mag dan ook geen luxe heten.

De waarde van ruimte en een gezond klimaat in onze woning, spreken voor zich. Maar evengoed, of misschien wel bij uitstek, kan de waarde van schoonheid nauwelijks overschat worden. Het lijdt alleszins weinig twijfel dat investeren loont: een kwalitatieve en mooie woning is waardevol en behoudt die waarde langer, en bovendien draagt elk extraatje bij tot dagelijks geluk.

Dat hetgeen we mooi vinden ontzettend uiteenloopt, maakt schoonheid boeiend. Maar het betekent ook dat kundige, professionele begeleiding geen nice-to-have zou mogen zijn. Jazeker, alles vertrekt bij de architect. Net díe lichten en zichten, díe invulling van wensen en programma, dát lijnenspel, op díe plek, voor díe bouwheer. Maar zonder bouwteam dat detaillering een even warm hart toedraagt en daar de zekere en rendabele paden voor durft te verlaten, mondt ook het mooiste ontwerp, al te makkelijk uit in een banaal bouwwerk. In een ‘aannemerswoning’, als het ware. Een woning kan maar volmaakt zijn als ze, het spreekt eigenlijk voor zich, ontworpen werd met ‘juiste’ verhoudingen. Als het ontwerp naadloos aansluit bij de leefgewoonten van de bouwheer, en bij wat die mooi vindt. Én als het project díe details bevat die banaal omtoveren in sereen en rustgevend. En daarvoor kan ook de beste architect niet zonder een bouwteam dat de ambitie heeft om schoonheid, en dus waarde toe te voegen aan onze gezamenlijke leefwereld.

Dat hetgeen we mooi vinden ontzettend uiteenloopt, maakt schoonheid boeiend.

Hoe, daarnaast, iemands individuele wonen de leefomgeving van buren en passanten positief kan beïnvloeden, lijkt op het eerste gezicht minder tastbaar, vermoedelijk omdat het niet zomaar in centen uit te drukken valt. Maar dat maakt die invloed niet minder reëel. Wie in Gent al eens voorbij de Krook liep of stil stond bij de Boekentoren, en al zeker de gelukkige die het Sydney Opera House live mocht bewonderen, zal geen verdere duiding nodig hebben. Het is die warme innerlijke gloed die mensen gelukkiger maakt wanneer ze omringd worden door schoonheid, door mooie gebouwen, of minstens door boeiende bouwwerken.

Foto Tim Vande Velde

Studies tonen uitvoerig en onmiskenbaar aan dat wat mooi is, of minstens interessant, verrassend of intrigerend, gelukkig maakt. En wat is er toegankelijker en makkelijker ‘consumeerbaar’ dan een mooi gebouw, een interessante gevel, een woning die knap in haar omgeving geïntegreerd werd? Het is dan ook verrassend dat we als gemeenschap niet meer (publieke) middelen inzetten om onze leefomgeving mooier te maken. Lees: om publieke gebouwen, zoals de Krook en de Boekentoren in Gent of het MAS en het Havenhuis in Antwerpen, minstens architecturaal boeiend te laten zijn. Immers, als we zouden (kunnen) optellen wat ieders gewaarwording van die warme innerlijke gloed hem – in centen uitgedrukt – waard is, dan zou niet enkel New York zichzelf een groene long (kunnen) veroorloven.

Aan onze kant, bij ABS Bouwteam, is het intussen een ingebakken reflex om de esthetiek van wat we bouwen voorop te stellen. Dat geldt uiteraard voor de droomwoning die we voor een bouwheer mogen realiseren. Maar het geldt even goed voor onze woonprojecten, waar wij de overkoepelende bouwheer mogen zijn. Wars van de wetten van het aannemers-rendement, kiezen wij resoluut voor woonkwaliteit en schoonheid. Onderliggend aan elk project dat we aangaan, ligt de ambitie om de omgeving mooier te maken, ook voor wie niet het voorrecht geniet om er zelf te mogen wonen.

Met onze ‘trademark’ affiniteit met architectuur, onze aandacht voor ruimtelijke ordening en onze leefomgeving, en dankzij de aangehouden investering in een grondige kennis van duurzame bouwtechnieken en –technologieën, houden wij zo niet enkel het bordje van de klant, maar ook het bordje van de gemeenschap hoog. En dit met oog voor elegantie en detail.